Martin Pecina: Knihy a typografie

Protože mě zajímají nejen knížky jako takové, ale i jejich „zákulisí“, pořídila jsem si titul Martina Peciny s nenápadným názvem Knihy a typografie. Ve výsledku jsem nicméně dostala víc, než jsem očekávala. Tahle publikace je směsicí zajímavých faktů, postřehů hodných zamyšlení a v neposlední řadě také příjemně sarkastického humoru.


Knihy a typografie

Krátce o autorovi

Než začnu komentovat samotnou knihu, nebude od věci představit jejího autora. I když... už ho někteří možná znáte z loňského MasteChefa. :-) Martin Pecina je vysoce svérázný muž. Ruce má bohatě zdobené vytetovanými písmeny, z brady mu ční nepřehlédnutelný plnovous a jeho pěstěný knír také není úplně standardní. A kromě toho jde o skutečného profesionála v oboru knižní grafiky.

Na Martinovu tvorbu už jste pravděpodobně narazili – třeba v některé z knih od Hostu (tam se postaral například o poměrně vychvalovanou obálku knížky Možnosti milostného románu nebo o kontroverzní vizuál titulu Spoušť). Mně osobně se jeho minimalistické návrhy zamlouvají a s odbornými názory, které razí, jsem taktéž nemohla nesouhlasit.

Struktura publikace

Z pohledu strukturního je tato publikace rozdělena do tří logických celků. Jmenují se: Kniha (to je taková obecnější pasáž, úsměvná a vtipná ovšem), Knižní grafika a Knižní písmo. V každé z nich se dozvíte o tom, jak vypadá práce knižního grafika, co všechno je třeba vyřešit, než jde výsledek do tisku. Krom toho jsem velice ocenila následující bonusy:
  • slovníček pojmů v závěru knížky, ve kterém si lze snadno dohledat oborové termíny
  • ukázky některých konkrétních návrhů obálek / sazeb i s komentáři (což byl minimálně pro mě zajímavý materiál)
  • jakýsi mini-lexikon vybraných českých fontů (s popisy a návrhy ideálního využití)
V tomto směru je tedy kniha poměrně vyčerpávající. 

Poučná linka

Informací se v knížce vůbec najde víc než dost. Vyjasníte si terminologii, získáte jakési povědomí o tom, co všechno je třeba vzít v úvahu, když se tvoří knižní design. Některé věci by člověka napadly (třeba to, že by písmo nemělo sahat k okraji stránky, aby si čtenář prsty nezakrýval text), do jiných rovin až tak nevidíme. 

V tomto ohledu Martin například popisuje, kam až sahá svoboda typografa a v jakých chvílích je jeho tvůrčí duch omezován (ať už nakladatelem, marketingem či financemi). A obdobně mě zaujala třeba jeho obhajoba vakátů (= prázdných stránek) či stránek s minimálním zastoupením textu (= obsahujících jen název kapitoly a tak podobně). Tohle jsou totiž přesně ty prvky, které v knížkách vítám, ale nikdy jsem nepřemýšlela nad tím, proč vlastně... Teď to vím. :-)

Humor mezi řádky

A na závěr chválím autorův lehce ironický smysl pro humor, díky němuž nejde o suchopárné čtení, nýbrž o zábavu. Tedy, abych byla konkrétní, nejvtipnější je Martin v první části s názvem Kniha. Pak už je přeci jen text o několik stupňů serióznější. I tak jsem se ale v určitých místech zasmála a toho si cením. :-)

"Přežije-li navržené grafické řešení připomínky redakce, korektorů, redaktorů a náhodných kolemjdoucích, doputuje i k autorovi textu. Každý literát je umělec. A má bratra, ženu, matku, přítelkyni nebo kamaráda. A ti všichni mají vlastní představy o tom, jak by kniha neměla vypadat." (str. 43)

Takže...

Doporučuju všem, kdož by se rádi dozvěděli něco víc ze zákulisí knižní grafiky. Titul se sice nedá brát za učebnici v oboru, ale základní pojmy vymezuje, zkušený pohled také nabídne a pokud by se kdokoli na tuto profesní dráhu hodlal vydat, nebude na škodu si právě publikaci Knihy a typografie projít.


Knihy a typografie

Knihy a typografie

Knihy a typografie


Bibliografické údaje

Název: Knihy a typografie
Autor: Martin Pecina
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2017 (dotisk 2021)
Počet stran: 350
ISBN: 978-80-7577-040-0

Komentáře

Nejčtenější články

Kam s vyřazenými knihami?

Coleen Hoover: Námi to končí

Pavel Tomeš: Až na ten konec dobrý

Penelope Bloom: Jeho banán

Tereza Ramba: DobroDruhům