Námi to končí je kniha velmi oblíbené autorky v žánru new adult Colleen Hoover. Až doteď jsem ji moc neznala, jen jsem na ni odevšad slýchala chválu a ódy. :-) Titul Námi to končí jsem si pro seznámení s její tvorbou vybrala především proto, že jej mnoho čtenářů (resp. spíše čtenářek) označilo za svůj nejoblíbenější. A pak mě utvrdilo 91 % na Databázi knih a 92 % na ČBDB. :-)

Námi to končí

O co v knížce jde?

Námi to končí není primárně romantickou publikací, jak by se mohlo na první pohled jevit, nýbrž příběhem domácího násilí (inspirovaným vlastními zkušenostmi autorky, nutno dodat). Je fajn, že agresorem tady není typický "hajzl", manipulátor, ani psychopat. Jen muž, který se v jistých chvílích nedokáže dostatečně ovládat. A je si toho plně vědom. Hodně jsem ocenila, že struktura příběhu čtenáři přibližuje domácí násilí jak zvnějšku, tak zevnitř, a tím zajišťuje plastičtější pohled na věc.

Naivně působící rozjezd

Přemýšlela jsem, zda tuhle kritickou poznámku nevynechat, ale neudělám to. A tedy: zpočátku jsem byla z knížky poměrně rozpačitá. Text na mě působil naivně a nemohla jsem uvěřit, že tohle lidé označují za "víc než jen obyčejnou romantiku". Považuju za vhodné uvést alespoň pár příkladů, čili - varuji - následující odstavec obsahuje malý spoiler (jen do strany sto, ale stejně).

Lily se například rozhodne otevřít si vlastní květinářství. Proto v Bostonu kupuje nemovitost (za níž samozřejmě zaplatí obrovskou sumu) a teprve potom začíná přemýšlet nad podnikatelskou vizí. "Geniální" strategie se jí v hlavě naštěstí zrodí raz dva: je třeba vytvořit květinářství pro lidi, kteří květiny nemají rádi (no... tomu tedy říkám byznys plán). Ale pojďme dál - ve chvíli, kdy Lily prostory pořídí, se ve dveřích zničehonic objevuje naprosto skvělá holka, která je pro ni ochotna (klidně i zadarmo) pracovat. A co víc, Alyssa je čirou náhodou sestrou muže, kterého si Lily před časem "všimla".

Vím. Jsou to detaily. Ale mě osobně taková dějová předehra neuspokojila, a proto radím: pokud zezačátku ani vy nebudete zrovna nadšení, neodkládejte kvůli tomu knížku předčasně. Byla by to možná škoda.

Až moc vyspělý deník z dětských let

A ať už máme všechny výtky za sebou, ještě dodám jednu drobnost: když bylo Lily zhruba patnáct let, psala si deník, ke kterému se v průběhu vrací. Aby se necítila divně, propůjčila mu tehdy dopisovou formu a adresovala jej Ellen DeGeneresové. (Mě to teda přijde divnější, než kdyby si psala normální deníček, ale budiž.) Ten text je nicméně po literární stránce až příliš vyspělý a podle mě neodpovídá stylu patnáctileté holky. Tady bych zkrátka v zájmu věrohodnosti kapánek ubrala.

Působivé jádro románu

I přesto všechno (↑) si však troufám označit knížku za zajímavou. Dobrou. Ve druhé polovině příběh výrazně nabírá na závažnosti i na intenzitě. Colleen Hoover vytvořila psychologicky zajímavou situaci, která za to stála. Hlavně tedy z toho důvodu, že odpovídá na otázku, proč mnoho týraných žen nedokáže od svých partnerů odejít. Na první pohled se to totiž zdá jednoduché. "Na co jako čekáš? Vždyť on ti ubližuje..." Jenže pro ženu, která se v podobné situaci ocitne, to jednoduché není vůbec. Kromě toho jsem ocenila, jakým způsobem autorka dokázala vztah mezi protagonisty vykreslit. Tu ambivalenci. Lásku smísenou s nenávistí, strach s touhou. Přání zůstat s potřebou odejít.

Chytlavý styl psaní

Autorka navíc píše příjemně a čtivě. Dokáže vinout dějovou linku tak, že to v člověku vyvolává emoce a chuť pokračovat (tedy, až na ten nepřesvědčivý start). A závěr? Ten se rovněž vyvedl. Hodnotím pozitivně, že se Colleen neuchýlila ke klasickému happy endu, a i když na konci svým způsobem "vysvitá slunce", bolavé tóny příběhu nebyly zameteny pod koberec. Právě díky tomu podle mě vynikla jeho stěžejní myšlenka.

Kniha s poselstvím

Námi to končí je tedy rozhodně knihou, která má, co říct. U mě sice v rámci tématu domácího násilí stále vedou Sedmilhářky od Liane Moriarty, ale Colleen Hoover tuhle problematiku rozebírá ze zajímavého úhlu pohledu, opírá se o osobní zážitky a určitě to není špatné čtení.

Námi to končí

Námi to končí - květiny

Námi to končí