Taylor Jenkins Reid: Daisy Jones & The Six

"Byla to rozohněná, emočně vypjatá písnička o tom, jak se člověk snaží přestat na někoho myslet...a vypadalo to, jako by ji zpívali jeden druhému."

Titul Daisy Jones & The Six u nás před časem vyvolal docela ohlas, a tak jsem byla logicky zvědavá, čím to. Rovnou přiznávám, že za normálních okolností bych se do ničeho podobného nepouštěla; prostředí pódií a rockerského života jde úplně, ale úúúplně mimo mě. Knížce jsem nicméně nakonec dala šanci a nelituju toho. Z pohledu hudebního outsidera to bylo rozhodně nevšední čtení. :-)

Daisy Jones & The Six

Daisy Jones & The Six...

... je knihou o fiktivní kapele s názvem The Six, jejíž vzestup byl situován do sedmdesátých let. Text autorka pojala jako dlouhý řetězec rozhovorů - jsou tu zaznamenány vzpomínky smyšlených členů kapely, zpěvačky Daisy Jones a dalších osob kolem těchto sedmi hudebníků. Díky jejich svědectvím se postupně dozvídáme, jak kapela vůbec vznikla, za jakých okolností se k ní připojila Daisy a nakonec - proč se rozpadla. Kdyby ale šlo jenom o vývoj hudební skupiny, která vlastně nikdy neexistovala, asi by příběhu něco chybělo... Proto je dobře, že se povídání velmi často stáčí i na vztahy mezi jednotlivými členy, hlavně tedy na ty kolem frontmana The Six, Billyho. Konkrétně je pozornost zaměřena na jeho manželství s tolerantní Camillou a především pak na vibrace mezi ním a Daisy...

Fiktivní rozhovory

Forma rozhovorů byla podle mě zajímavou volbou. Zaprvé je to ozvláštňující (ale čtivý) prvek, a zadruhé takto autorka postavy přirozeně nechává, aby se k jednotlivým situacím vyjadřovaly po svém. Ukazuje se, že jejich vzpomínky nejsou v souladu. Někdy jen v rámci subjektivních perspektiv jedinců, jindy zcela. To mě bavilo hodně.

Literatura propojená s hudbou

Dále jsem určitě ocenila, jak autorka pracovala s hudebním pozadím. Nejen, že čtenáře zavádí přímo na zkoušky, do nahrávacích studií, k mikrofonům, do prostředí, kde jsou lidé do muziky totálně zažraní. Ale ona si dokonce dala tu práci a vytvořila kapele fiktivní repertoár. Songům propůjčila konkrétní podobu a texty k písním najdete závěru knížky, i s českým překladem.

Sex, drogy a rokenrol

V tomhle bodě se zřejmě budu opakovat, ale nemohu se nezmínit: atmosféra sedmdesátých let často charakterizovaná slovy sex, drogy a rokenrol z textu úplně tryská. Do toho sláva, turné, alkohol, noční život... Je to divoké. Věřím, že někteří po přečtení téhle knihy mohou zatoužit vyrazit na fesťák nebo minimálně někam, kde to i přes noc žije. Já nejsem zrovna typ člověka, který by vymetal koncerty a večerní kluby, ale i tak na mě ta nevázaná a bláznivá jízda celkem zapůsobila.

Protivná Daisy

Obecně jsem se také hodně setkala s názorem, že leckoho iritovala postava Daisy Jones. Nedivím se. Opravdu byla občas na facku. Krásná, nepřehlédnutelná a evidentně talentovaná holka pocházející z bohaté (ale ignorantské) rodiny se totálně utrhne se ze řetězu. Stimulující prášky baští jako lentilky, sjíždí se kokainem. Působí sebestředně, arogantně, rozmazleně. Je drzá, je nespoutaná. Její impertinence nezná hranic. Obrysy Daisiny povahy jsou zkrátka nastaveny tak, že ji čtenáři mohou obdivovat, může je štvát, popřípadě oboje najednou. Přiznám se, že ani já jsem ji zezačátku moc nemusela. Ale nakonec mi jí vlastně bylo líto. Zvláště, když v posledních kapitolách ukázala své citlivé .

Doporučuju, nebo ne?

No... ačkoli jsem si já osobně čtení užila, nevím, jestli kolem ní dál šířit ten ohromný hype. Ne snad proto, že by byla čímkoli nevyvedená. Myslím si dokonce, že si i zaslouží být vidět - už jenom proto, že se čímsi vymyká. Jenomže... přílišná chvála každou knihu zpravidla ověnčí přehnanými očekáváními, což podle mě právě tomuto titulu škodí. Za sebe tedy hodnotím jako fajn. Knížka má grády, je úletem do jiného světa. Do tónů sedmdesátek. Hudebního zanícení. Festivalů. A snů o popularitě. :-)

Daisy Jones & The Six

Daisy Jones & The Six

Daisy Jones & The Six