Paolo Giordano: Osamělost prvočísel

"Prvočísla jsou dělitelná jenom 1 a sebou samými. Mají své místo v nekonečné řadě přirozených čísel, mačkají se jako všechna ostatní mezi jinými dvěma čísly, ale jsou vůči nim o krok vzadu. Jsou to podezřelá a osamělá čísla, a proto Mattiovi připadala úžasná."

Na Osamělost prvočísel jsem měla spadeno už pěkně dlouhou dobu, takže mě upřímně potěšilo, že nakladatelství Odeon loni vyslalo do oběhu nové vydání tohoto textu. Abyste rozuměli, ono by mi nevadilo pořídit si to staré, ale to bylo dlouho vyprodáno a ani z druhé ruky ho člověk moc nesehnal. Každopádně, teď jsem si titul konečně přečetla. A bylo to rozhodně zajímavé čtení. :-)

Osamělost prvočísel

Osamělost prvočísel...

... je příběhem dvou mladých lidí (Mattii a Alice). Oba jsou čímsi zvláštní. Ona trpí anorexií v důsledku nízkého sebevědomí, on se v reálném životě ztrácí, neboť jeho osobnost bloudí kdesi na hranici autistického spektra, kromě toho má sklony k sebepoškozování. Traumata z dětství hlavních hrdinů mají zkrátka zákeřné důsledky. Mattia a Alice se nicméně v jednu chvíli setkávají a vzniká mezi nimi jakési podivné spojení. Je to přátelství? Neromantická láska? Symbióza? Těžko říct...

Ústřední témata: samota, neschopnost komunikace, neštěstí

Hlavními tématy, s nimiž je čtenář v knížce konfrontován, jsou zejména neštěstíosamělost a neschopnost komunikovat. Postavy nejsou schopny vyjádřit své emoce, svěřit se jeden druhému. Mnohé tudíž zůstává nevyřčeno - tak dlouho, až drobná semínka nespokojenosti eskalují ve fatální průsery. Neštěstí se v příběhu navíc nedrží jen Mattii a Alice. Určitý stupeň tragiky s sebou přinášejí i postavy vedlejší. Každá trpí po svém - objevuje se tu kupříkladu rakovina, utajená homosexualita, nenaplněné otcovství. Musím říct, že v tomto směru je Osamělost prvočísel opravdu vysoce rozmanitá.

Psychologicky skvěle zpracovaný text

Osobně jsem pak velmi ocenila způsob, jakým autor pracoval s vnitřním světem postav. Hned zkraje jsem se cítila vtažena do příběhu; to když jsem se ocitla ve světě malé Alice, která je nucena kvůli svému ambicióznímu otci denně (po ránu) trénovat lyžování. Alicina nechuť byla natolik sugestivně vyjádřena, že jsem se do holčiččiny kůže okamžitě vžila i přesto, že já sama si lyžování užívám.

Podobně byla vykreslena perspektiva Mattii. Prapodivný asociální svět plný čísel a tvarů:

"Mattia zůstal pár vteřin nepřítomně hledět na jednu z velkých náušnic, které jí visely z uší: zlatý kruh o průměru přinejmenším pět centimetrů. Když se pohnula, kruh se začal vlnit složitým pohybem, který se Mattia snažil rozložit na pomocí tří os karteziánské souřadnicové soustavy. Rozměr šperku a jeho kontrast s Nadinými černými vlasy mu vnukl myšlenku na něco nestoudného, skoro až obscénního, co ho děsilo a vzrušovalo zároveň." (str. 182)

Jedno rozhodnutí mění osud hrdinů?

Dále bych se ještě ráda vyjádřila k jednomu tvrzení, na které poměrně často narážím. Osamělost prvočísel bývá často charakterizována jako "knížka o tom, kterak jedno jediné rozhodnutí mění osud dvou lidí". Nesouhlasím. Ne, že by v příběhu ona dvě rozhodnutí nefigurovala, ale! Za prvé - volby, ke kterým se Mattia a Alice uchylují, s sebou přinášejí riziko, jehož jsou si vědomi. Neboli - nejedná se o běžné rozhodnutí typu sníst nebo nesníst zákusek (jako třeba v knize Hana Aleny Mornštajnové, kdy má konzumace sladkosti fatální dohru). A za druhé - veškeré předchozí dění jako by k nějakému katastrofálnímu vyústění směřovalo. Postavy by byly nešťastné tak či tak, jen jiným způsobem. Proto roli špatného rozhodnutí nepovažuju v románu za nikterak "osudovou".

A na závěr bych se na moment pozastavila u autorovy osobnosti.

Paolo Giordano (*1982, Turín) se profesionálně zabývá částicovou fyzikou, čehož ve svém prvním románu plně využil. V textu se zračí jakási metaforická propojenost našeho světa se světem matematickým. V jednu chvíli se dokonce hlavní postava přirovnává k prvočíslu, které je od ostatních čísel čímsi odcizeno, je jiné a svým druhům vzdálené. Odtud tedy název knížky. Zajímavostí je, že Paolo Giordano prý chtěl titul původně pojmenovat Ve vodě a z vody venku. Finální řešení ale zřejmě zapůsobilo. Nebo minimálně nikoho neodradilo. :-) Za knihu autor získal hned dvě literární ceny Premio Campiello a Premio Strega. Nuž... a v Itálii se stal román senzací.

Každopádně je to zvláštní knížka o zvláštních lidech...

... a myslím, že za přečtení stojí.

Osamělost prvočísel - pod přebalem