Book Love: roztomilý komiks pro knihoholky

Po dlouhé době jsem si dopřála komiksovou knížku - Book Love britské autorky Debbie Tung. Titul vyšel i v překladu (Ze života knihomolky), ale já jsem raději upřednostnila originál. Z ryze povrchních důvodů; na překladové verzi totiž září jakýsi růžový prvek navíc. Nic proti růžové, jen... v kombinaci s autorčinými hravými ilustracemi bych si už při pohledu na knížku připadala, že čtu literaturu pro dvanáctiletou slečnu... A to je jaksi dávno pasé. :-D Obsahem je nicméně komiks v českém i v anglofonním vydání (zejména pro kniholidi) příjemným čtenářským zpestřením, takže se mou osobní výtkou k růžové určitě nenechte odradit.

Book Love

Book Love...

... je milý komiksík vystihující pocity a výstřednosti knižních nadšenců / nadšenkyň. Debbie Tung vtipnou formou ztvárňuje naši závislost na knihkupectvích, lpění na konkrétních výtiscích s konkrétními obálkami (běda, jak nám z e-shopu pošlou verzi, kterou jsme si neobjednali). Vyjadřuje naši radost, když dorazí nové knížky nebo když nám oblíbený autor olajkuje komentář. Najdete tu obrázkový mini návod, jak ven ze čtecí krize, typy knihoven, kreslená vysvětlení toho, "proč milujeme antikvariáty" a mnoho dalšího. Je to zkrátka takový úsměvný knihomix.

Hlavní hrdinka = autorčino alter ego

Komiksová Debbie (= hlavní postava knížky) je mi rozhodně sympatická. Jedná se o čtenářku novodobého typu, která se zdá být věčně oděná do vytahané mikiny s kapucí, vlasy stažené do culíku, knížky si užívá vždy a všude. Přičichává k novým výtiskům, obráží knihkupectví, antikvariáty, knihovny. A její představa ideálního víkendu? Klid, kniha a horký čaj. No kdo by se s ní neztotožnil? :-D

Komiks spíše pro knihomolky než pro knihomoly

Protože je však ústřední hrdinka Debbie ženského pohlaví, obávám se, že jí moc čtenářů z mužských řad nejspíše neporozumí. Hrdinčin přístup ke knihám je opravdu typický spíše pro nás, holky (viz výše). Nechci nijak generalizovat, ale mám prostě dojem, že chlapi mají ke knihám přece jen trochu jiný postoj než "my". Racionálnější, praktičtější a méně sensuální, řekla bych. Ostatně - posuďte sami. Třeba se pletu. :-)

A ilustrace...

... jsou taky fajn. Černobílé, povětšinou nepříliš detailistické. Jsou kresleny takovým tím ledabylým stylem, pročež knížka působí ležérně, hravě a cool (viz obrázky dole). Mě se to každopádně líbí a nejvíce si užívám okénka, která znázorňují pohodičku s čajem, pohovkou, knížkou a zimou za oknem. Ať žije hygge.

Book Love versus Introvertka

A ještě jedna malá odbočka na závěr - mimo Book Love je Debbie Tung autorkou dalších dvou komiksových knížek: Introvertky v hlučném světě a titulu Když se introvertka vdá. I v těch je hlavní hrdinkou Debbie, jejíž komiksové parametry se v podstatě nemění. Já jsem před časem četla zmíněnou Introvertku v hlučném světě, kterou jsem ale bohužel daném žánru vyhodnotila jako průměrnou. Připadalo mi, že se z tématu introverze dalo vymáčknout daleko víc. To všechno zmiňuju z toho důvodu, že v Book Love autorka naopak z lásky ke knihám vytěžila téměř maximum a podle mě se jí povedla daleko víc.

K téhle knížce určitě budu opakovaně vracet.

Třeba jen tak.

K čaji. :-)