Honza Vojtko: Vztahy a mýty

Nedávno jsem si přečetla knihu Honzy Vojtka, Vztahy a mýty. Normálně bych si ji asi nepořizovala, ale pozitivní ohlasy na sítích mě přesvědčily a nakonec jsem se rozhodla to zkusit. Celkově vzato to nebylo špatné. Jen musíte mít zájem vrtat se v psychologických tématech... a přemýšlet o nich. Co tedy od téhle publikace konkrétně čekat?

Vztahy a mýty

Netradiční pohled na vztahy

Jak už název napovídá, Honza Vojtko se zaměřil především na vyvracení mýtů v oblasti partnerských vztahů. Vychází z vlastní terapeutické praxe a do své knihy začlenil případy, kdy se ukázalo, že klientům vztahovou spokojenost narušoval nějaký destruktivní (generacemi zažitý) vzorec. Podle všeho se Honza zaměřuje problémy, se kterými se v terapeutické ordinaci setkává nejčastěji, a nabízí originální pohled na věc.

Postřehy autora jsou svobodomyslné a neotřelé. To je určitě plus. Ale přesto jsem si místy kladla otázku, zda nemohou být některá z jeho sdělení mylně interpretována. Uvedu příklad. V jedné z kapitol třeba Honza Vojtko vysvětluje, proč polyamorie nemá až tak nesmyslný koncept. Myšlenka je to inovativní, i když... pro většinu lidí těžko snesitelná. Připouštím, že autor vše poctivě uvádí na pravou míru, a je mi jasné, že polyamorie je už ze své podstaty postavena na svobodné volbě... Ale stejně. Představa, že si někdo s manipulativními sklony (terapeutem povzbuzen, že tohle je přece v pohodě) pěstuje otevřený harém a kolem sebe má houf nešťastných holek... tak ta mě upřímně trochu znervózňovala.

Nicméně...

... pak tu samozřejmě najdete i méně kontroverzní témata, která vás donutí k zamyšlení. Autor se zabývá problémem tolerance, věnuje se některým mýtům ohledně sexu a nebo třeba vysvětluje, proč může být pro někoho dobré zůstat single.

Pravdou je, že čím více už jste toho o vztazích přečetli, tím méně vás titul obohatí. A pokud jste v této oblasti všeobecně zvídaví, tak od Vztahů a mýtů nemůžete očekávat revoluci. Jen potenciální nakopnutí.

Knížka vás nicméně může zaujmout, i když jste ve vztazích uvědomělí - utvrdíte se ve svých přesvědčeních a možná se i osvobodíte od některých předsudků.

Příjemné členění knihy

Publikace má čtrnáct kapitol velmi krátkého rozsahu zaměřujících se vždy na jeden ústřední mýtus, přičemž součástí každé části je pak tzv. příběh z terapeutovny. Ten ukazuje, jak se mohou určitá "nezdravá" smýšlení o vztazích v praxi projevit. (Dle mého názoru se jedná o vůbec nejzajímavější pasáže knížky. V tu chvíli už totiž nečtete pouhou teorii, ale reálné příběhy lidí, kteří dokázali změnou pohledu zlepšit svou životní spokojenost.)

Přístupný jazyk

A konečně - Vztahy a mýty jsou psány velmi přístupným jazykem. Kromě normálního populárně-naučného diskurzu Honzovi sem tam (tuším, že cíleně) ulítne nějaký ten hovorový výraz, fráze či anglicismus (výraz whatever bych sice v české tištěné publikaci až tak nepodporovala, ale budiž). Výsledkem je každopádně text, který přelouská snad úplně každý... a o to by v populárně-naučných knihách mělo jít především. :-)

Komu bych toto čtení doporučila?

Myslím si, že titul Vztahy a mýty může být nejvíce prospěšný těm, kteří se trochu ztrácejí v partnerských vztazích a pídí se po všem, co by je teoreticky mohlo někam posunout. Jasně. Není to samospasná příručka. Ale je to jeden z textů, který vám může pomoct nahlédnout pod povrch příběhů jiných lidí, a možná pak uvidíte vztahy zase z trochu jiné perspektivy. Ale upřímně - třeba to s vámi nic neudělá. Záleží na tom, co zrovna prožíváte, a jak moc se vám Vojtkovy řádky trefí do vaší individuální situace.

A co vy? Četli jste? Která kniha o vztazích vás nejvíce posunula?

Vztahy a mýty

Vztahy a mýty