James Clear: Atomové návyky

Po celkem dlouhé době jsem opět zabrouzdala do literatury osobního rozvoje a přečetla si novinku amerického autora Jamese ClearaAtomové návyky. A musím říct jedno - škoda, že jsem si tuhle knihu nepřečetla v patnácti. :-) Autor vlastně vychází z teze, že je třeba dělat miniaturní změny, abychom docílili těch velkých (s čímž naprosto souhlasím) a pak uvádí několik klíčových triků, jak to udělat, abychom byli schopni tyto malé kroky nenásilně vpustit do života.

Atomové návyky

V čem je kniha skvělá?

Opravdu fungující strategie

Na prvním místě bych ráda vyzdvihla fakt, že koncept malých změn opravdu má něco do sebe a hlavně - všechny nástroje v Clearově knize jsou účinné. K několika závěrům zmíněným v této publikaci jsem si už sice metodou pokus omyl došla sama (proto vím, že to funguje. :-)), ale i tak pro mě byly Atomové návyky přínosem. Některé principy totiž autor zasazuje do nového kontextu a dovoluje o nich znovu popřemýšlet z jiné perspektivy. Kromě toho jsem narazila i na několik nových (a užitečných) myšlenek.

James Clear se navíc drží svých ověřených poznatků a nesnaží se nafouknout knihu něčím „navíc“. (Tohle se totiž občas děje – mnozí spisovatelé vytvářejí objem tím, že přidávají příliš konkrétní tipy, které zdaleka nefungují všem. Nebo hůř – jednu radu převypráví jinými slovy rovnou třikrát.) Tohle tedy autor nedělá. Nebo – abych byla přesná - v jednom případě vlastně i on zmiňuje nástroj, který každému vyhovovat nemusí. To mluví o tzv. návykometrech, což jsou jakési záznamy o vykonávání nově vznikajících návyků. (V řeči Petra Ludwiga bychom řekli „veďme si buzer-lístek" :-D). Nicméně hned na to Clear otevřeně připouští, že to není všeobecně použitelná metoda a že každý musí sám zvážit, zda je pro něj uspokojivá či nikoli.

Přehlednost

To vše je pak velmi přehledně strukturováno. Kultivovaně, chytře. Není problém něco zpětně dohledat. S tím souvisí minimalisticky pojatá grafická úprava. Vydařená, dle mého soudu. :-) Máte v ruce takový bílý kompaktní balíček na téma návyky. :-)

Odborný základ

U autorů knih osobního rozvoje vždycky ocením, když mají jejich myšlenky oporu ve výzkumu. James Clear tak činí - odkazuje na celou řadu experimentů v oblasti behaviorální psychologie, popisuje jejich průběh, uvádí výsledky. A co je taky fajn - v závěru publikace najdete ohromné množství odkazů na použitou literaturu, a tedy na další knihy, které se zabývají obdobnými či příbuznými tématy. (Jasně, že ten obří seznam nemusíte využít. :-D Ale můžete.)

Široké využití

Téma návyků je navíc všudypřítomné. Jinými slovy - pokud ovládnete „atomový“ princip jako takový, můžete z něj těžit téměř ve kterékoli oblasti. A ať už začínáte běhat, pít zelený ječmen, hrát na kytaru, nebo pracovat na své japonštině, pokaždé máte díky několika chytrým nástrojům šanci dostat se dál. Cíle se mění. Ale podstata návyků zůstává stejná.

Je vůbec něco, co bych vytkla?

Ani nevím. Snad jen to paperbackové vydání. :-D

Závěrem...

Musím říct, že kniha naplní člověka pocitem, že se spoustou věcí se dá pracovat. Jen je třeba přistoupit k plánovaným změnám trochu kreativněji a rafinovaněji. Vymyslet co nejpřirozenější a nejpříjemnější cestu, jak je zakomponovat do běžného dne. Klíčovou ideou Atomových návyků totiž není „Musíš se prostě přinutit a makat!“, ale „Musíš to vymyslet tak, aby ses vlastně nemusel/a až tak nutit.“ A to je na tom to boží. :-)

Atomové návyky

Atomové návyky

Název: Atomové návyky