Vše, co jste chtěli vědět o módě

Vše, co jste chtěli vědět o módě je kniha zakladatelky známého blogu Módní peklo, Ady Bartlové. Přestože se nepovažuju zrovna za trendy módní nadšenkyni (a o Adě Bartlové jsem slyšela poprvé teprve nedávno), publikaci jsem si po delším zvažování pořídila. A nakonec toho nelituju. :-)

Vše, co jste chtěli vědět o módě

Co na tom bylo dobré aneb proč si to přečíst?

Zjistíte, jak si vystavět kvalitnější šatník

Myslím si, že se kniha může stát příjemným průvodcem pro každého, kdo mění oblékací strategii a hodlá do své skříně vpustit špetku kvalitnějšího vzduchu. Tady bych vyzdvihla především lehce poučné kapitoly o materiálech a látkách. Upřímně řečeno – vyznat se ve všech těch marketingových nástrahách a pozlacených šuntech – to dá někdy docela zabrat. Proto je fajn, že Ada čtenářky stručně a jasně seznamuje s tím, co je který materiál zač a na co si dát pozor.

Nebudete muset znovu "vynalézat kolo"

Několik dalších kapitol je pak věnováno tomu, jak se oblékat, aby nám to slušelo“. Znáte to - zamilujete se do úžasného kousku, který na sobě měla Kate Middleton a vypadala v něm naprosto božsky. Ale když si ho samy pořídíte, ukáže se, že to nějak... není ono. Každý dříve či později zkrátka přijde na to, že mezi "líbit se" a “slušet" nemusí být vždy rovnítko. A pokud se zrovna nacházíte ve fázi "experimentování" a teprve zjišťujete, v čem nejlépe vyniknout, mohly by se Adiny postřehy hodit. Najdou se tady návrhy vhodných střihů pro různé typy postav a relativně velký prostor je  zasvěcen teorii  barev (doporučuju).

Rozšíříte si obzory

Kniha Ady Bartlové obsahuje celou řadu dalších praktických informací z oblasti oblékání (a potažmo módního průmyslu). Kdybych tady měla sepisovat jejich podrobný seznam, byl by asi celkem nudný... Takže ho vynechám. Ale určitě bych upozornila třeba na užitečné poznámky k etiketě (co se hodí do divadla, co na ples, kdy jsou silonky nutností a kdy by se objevit neměly...) Nebo bych zmínila soupis obchodů, ve kterých se dají určité specifické kousky pořídit (třeba pravý kašmír nebo neošizená vlna) – to se vždycky hodí, člověk pak nemusí tolik googlit. A co je taky super - autorka často odkazuje na příslušnou doplňující literaturu, pokud by měl někdo zájem zabývat se některým z témat hlouběji.

A co mi naopak nesedlo?

Někdy by bylo lepší držet subjektivitu na uzdě

Tady mluvím hlavně o tzv. encyklopedii stylů. Encyklopedie stylů je takovou závěrečnou „odpočinkovou“ rovinkou plnou módní inspirace, proto se na ni některé čtenářky těší nejvíc... Já bych k této části ovšem měla jednu výtku - Adin hlas v pozadí je na tomto místě až moc hlučný. Aby nedošlo k nedorozumění - její názor je za textem slyšet vlastně po celou dobu. Ale většinou to nevadí, protože onen kritický (či naopak obdivný) tón je v podstatě objektivní. Ano, když některé řetězce označují svetr za vlněný, i když ovci mohl vidět tak leda procházet kolem fabriky – chápu, že autorka na to konto utrousí pár jedovatých poznámek. V kapitole o stylech ale ta „pravda“ až tak objektivní není a ani být nemůže. Ada na tento aspekt sice předem upozorňuje a svým způsobem se za své zaujetí proti některým směrům omlouvá. Ale i tak si myslím, že v tomto případě bylo lepší zanechat text názorově neutrálním.

Vtípek na závěr

Ada Bartlová je známá svým kousavým stylem a ve většině případů jsou její sarkastické výpady celkem zjevné. Přesto se však objevila místa, kdy jsem byla na pochybách. Například v kapitole o vlně se píše toto: „Přestože je vlna citlivá na teplo, velmi špatně hoří. Při vložení do plamene začne neochotně hořet a páchnout po spálených vlasech (tímto testem si můžete snadno ověřit, jestli je vlněná látka nebo příze opravdu vlněná), po vytažení z plamene okamžitě zhasne.“ (str. 41-42). Asi to nebyl vtip, ale i tak jsem se celkem zasmála nad představou, jak posílám zbytky ohořelého fejkového svetru zpět do e-shopu a odstupuju od smlouvy s odůvodněním, že jsem „provedla test ohněm a ukázalo se, že mi neprodali vlnu, ale akryl.“ :-D

Vše, co jste chtěli vědět o módě

Vše, co jste chtěli vědět o módě

Vše, co jste chtěli vědět o módě